Tukholman terveisiä

Vuosi 2020 jää muistiin siitä, miten Euroopassakin rajat menivät kiinni ja tuli myös valtioiden sisäisiä matkustusrajoituksia koronapandemian vuoksi. Erityisen outoa on se, että Ruotsi on eristetty muista pohjoismaista, koska siellä tautitilanne on muita laajempi. Olemmehan tottuneet jo puoli vuosisataa siihen, että pohjoismaiden välillä kulku on vapaata.

Tammikuussa, kun korona oli vain huhupuhetta Kiinasta, ehdin tehdä lyhyen laivamatkan Tukholmaan. Edellisestä kerrasta olikin vierähtänyt enemmän kuin kaksi vuosikymmentä. Muistikuvani risteilyjen sopimattomuudesta minulle vahvistui. Olen aina mieluummin perillä kuin (laiva)matkalla. Matkanjärjestäjä tarjosi kaksi vaihtoehtoa Tukholmaan: Kansallismuseo tai kiertoajelu. Tottakai valitsin museon, koska se on juuri läpikäynyt ison remontin. Tässä muutamia muistoja sieltä teillekin, jotka nyt ette vielä pääse itse siellä käymään. Suosittelen käymään sitten, kun se taas on turvallista.



Ruotsin Kansallismuseo



Portaat näyttelytilaan,
seinillä oli Carl Larssenin maalaamia freskoja,
jotka valitettavasti jäivät ikuistamatta kuvaan.

Amor och Psyke, 1787, carraramarmor,
Johan Tobias Sergel (1740-1814)

Teosesittely: "Kärleksgudinnan Venus har sänt sin son Amor för att straffa rivalen Psyke, men Amor blir förälskad i den vackra prinsessan. Psyke får dock inte se Amor och misstänker att han är ett monster. I oljelampans sken upptäcker hon att den sovande älskaren är en underskön yngling, men råkar stänka olja på honom så att han vaknar. Detta ögonblick skildras i skulpturen och bygger på den romerske författaren Apuleius berättelser."

Sergeliltä oli useita teoksia esillä. Kysyinkin oppaalta, onko Sergelin tori saanut häneltä nimen, ja näin oli. Hänen ateljeensa oli sen aukion laidalla, joka nyt on Tukholman keskeistä aluetta.



Oden, Bengt Fogelberg

 Näitä valkoisia patsaita on esillä erityisessä veistospihassa, jonne valo tulee kauniista kattoikkunasta.




Frukostdags, 1887
Hanna Pauli (1864-1940)

Teoskuvaus: "Ljuset strilar genom lövverket och framställer föremålen i ett suggestivt skimmer. Det dukade bordet, fyllt av vackra föremål, ger associationer till borgerligt familjeliv och hemtrevnad. Hanna Pauli hade nyligen studerat i Paris och lyckats ställa ut på salongen 1887. En svensk kritiker såg emellertid hennes teknik som alltför modern och antog att ljusfläckarna på bordsduken berodde på att konstnären hade "torkat sina penslar på den"."

Jos oikein muistan, opas kertoi, että ruotsalaiset ovat valinneet tämän teoksen suosituimmaksi ruotsalaiseksi taideteokseksi jossakin kyselyssä. Taiteilija on meidän suosikin, Helene Schjerfbeckin (1862-1946) aikalaisia ja samanlaisia vähätteleviä arvosteluja molemmat saivat aikansa miestaiteilijoilta ja -kriitikoilta.

Museossa oli esillä myös nykytaidetta, keramiikka- ja lasiesineitä, huonekaluja. Yltäkylläinen kattaus kauneutta, siellä vierailuun kannattaa varata aikaa, meillä sitä oli liian vähän.



Porträtt Genom ytan, 2008,
Emma Linde (s. 1972)
omakuva muotilehdistä leikatuista paperiliuskoista


Teoskuvaus: "När tekstilkonstnären Emma Linde behandlades för cancer blev hon erbjuden sminkkurser och perukprovningar, medan ett möte med psykolog tog månader att få. Porträttet skapade hon av modetidningar med leende modeller med perfekta kroppar, där hon skurit ut sidorna till sitt eget ansikte. Självporträttet visades på Nationalmuseums utställning Förkroppsligat på Kulturhuset 2016 som handlade om kroppen och det kroppsliga i gränslandet mellan konsthantverk och konst."

Olen tietoisesti jättänyt teoskuvaukset ruotsinkielisiksi, jotta ne välittyisivät aidompina.

Kuvat olen itse ottanut.



Lähteet:
Nationalmuseum, Stockholm
nationalmuseum.se


Tee  näin kun haluat lähettää kommentin:

1. klikkaa ensin "Lisää kommenttisi" ja kun näkyviin tulee "google-tili", klikkaa sitä ja näkyviin tulee kolme vaihtoehtoa

2. valitse vaihtoehdoista google-tili, jos sinulla on esim. gmail-sähköposti ja keksi nimimerkki (sähköpostiosoitteesi ei tule näkyviin kommentissa)
tai valitse URL-osoite, jos sinulla esim. blogspot.com -blogi itselläsi, jolloin lähettäjäksi tulee bloginimesi
tai valitse nimetön, jolloin kommentti tulee anonyyminä, kirjoita tekstisi ja lopuksi klikkaa 'julkaise'

3. kommentit tulevat ensin sähköpostiini, luen ne ja hyväksyn julkaistavaksi, ellet kiellä viestissäsi julkaisemista, ja sitten vastaan niihin.

Kommentit